Arbeidsrelevans i fleksible utdanninger – Utforsking av mikropraksis for nettstudenter i ernæring
- Publisert
Oslo Nye Høyskole har fått tildelt fem millioner kroner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til et treårig prosjekt for å utforske hvordan de kan øke arbeidsrelevansen for nettstudenter ved å innføre kortvarig praksis i et emne innen ernæring. Praksis kan oppleves ressurskrevende for praksissteder og det krever mye koordinering for at studentene skal få tilrettelagt veiledning der hvor de er. Fleksibilitet i utdanning med tanke på når, hvor og hvordan læringsaktiviteter utføres er en prioritet for alle studenter, men særlig for nettstudenter. Ved å tilby mulighet for kortvarig praksis i en selvvalgt barnehage eller skolefritidsordning, vil studentene få en grad av frihet til å arbeide slik som de ønsker for å møte praksisstedets behov. Dette muliggjøres ved bruk av digitale verktøy for veiledning og samarbeid. Tverrfaglig samarbeidslæring med studenter på barnehagelærer- utdanningen vil inngå. Gjennom utvikling av fleksible og digitalt orienterte tilbud i samarbeid med arbeidslivet, skal vi jobbe for å møte samfunnets behov for kompetanseheving i befolkningen.
Matvalget deltar i prosjektet som representant for arbeidslivet. Vårsemesteret 2022 har vi blant annet bidratt inn i arbeidet med å revidere emnebeskrivelsen og denne høsten skal vi bidra til utvikling av læremidler.